Jumaat, 16 Mac 2012

GALAU ( tamat)

Wajah Syimah sebal memandang ke arah suaminya. Anak-anaknya Tisya dan Emi di sebelahnya. Masing-masing teresak-esak memerhatikan bapa mereka yang tidak seperti biasa.

“Bang, bangun, bang!” rayu Shimah.

Syed Jamaludin ingin berkata sesuatu. Tapi mulutnya tidak dapat berkata-kata. Tangan, kaki dan begitu juga seluruh bahagian badanya yang lain tidak dapat merasa apa-apa. Seolah-olah hanya kepalanya saja yang menjadi jasad kepada roh dan jiwanya.

“Ayah, Tisya datang ayah! Tisya nak bagi tau. Tisya dapat nombor satu!” anaknya yang sulung teresak-esak meminta ayahnya bangun. Airmatanya terus mengalir seakan takungannya pecah. Tangan Syed Jamaludin digoncang-goncangnya.

Dia Nampak, tangannya diusap oleh Tisya. Namun tiada sedikit pun dia merasai apa-apa.

Ya Allah, ampunilah aku. Lindungilah anak dan isteriku. Mereka tidak berdosa. Aku yang berdosa.

“Ayah, Emi ada kat sini!” anak ke duanya juga memujuk. Air matanya berjuraian melihat keadaan Syed Jamaludin yang begitu memilukan.

Ya Allah, sesungguhnya aku telah gagal melaksanakan tanggungjawabku sebagai bapa dan suami. Andai kata ini kesudahanku, berikanlah mereka hidayah dan bantuan mu.

Syimah, abang tak dapat meninggalkan harta pada mu. Tisya, jagalah mama dan adik mu. Ya Allah, aku besedia mengadapMu!

“Abang, novel abang dapat tempat pertama bang. Hadiahnya besar, bang!” ujar Syimah pula, dalam sedu sedan sambil memicit-micit peha Syed Jamaludin. “Dulu abang janji, kalau kita ada rezeki nanti kita pindah rumah murah? Bangun bang!” Syimah menyapu air mata yang mulai mengalir perlahan dari mata Syed Jamaludin.

Laillahaillallah……

Nukilan:

HALIL ALI

JUN 2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan